Recomandari pentru perioadele cu temperaturi extreme

Temperaturile crescute din timpul verii contribuie la pierderea din organism a unor cantitati semnificative de minerale si vitamine, pierdere pe care o resimtim dupa un timp daca nu avem o alimentatie echilibrata.

Hidratarea corecta pe tot parcursul zilei, evitarea expunerilor excesive la soare, alimentatia echilibrata, imbracamintea adecvata, respectarea unui program de odihna corespunzator cu activitatea pe care o desfasuram ne ajuta sa ne mentinem o stare de sanatate optima pe timpul verii.

10 reguli pentru o vara fara griji

1. Alimentatie
Este recomandat sa avem 3 mese principale si 2 gustari, cu un aport caloric indicat varstei si necesarului organismului (in functie de activitatea depusa). Fructele si legumele trebuie sa fie considerate alimente de baza. Sa profitam la maxim de fructele de sezon! O masa sau o gustare de fructe ne revitalizeaza, ne aduce un plus de energie, mai ales daca suntem atenti sa consumam o cantitate moderata (de exemplu cateva felii de pepene si nu un pepene intreg!). Temperaturile ridicate favorizeaza procesele de alterare a alimentelor; pentru a evita toxiinfectiile alimentare este foarte important sa consumam alimente proaspete, din surse sigure, preparate si depozitate corespunzator. Un regim alimentar potrivit pentru zilele calduroase de vara impune evitarea sau limitarea consumului de grasimi, dulciuri concentrate, alcool, tutun sau cafea deoarece toate acestea pot contribui la cresterea senzatiei de disconfort.

2. Hidratare
Cu siguranta necesarul de lichide creste in timpul verii datorita temperaturii exterioare mai mari si a transpiratiei mai abundente. Apa este principala sursa de hidratare. Recomandarea generala este sa avem un consum zilnic de lichide de 2.5 l/persoana, insa acesta creste daca suntem expusi temperaturilor ridicate. Alte tipuri de lichide recomandate pe timpul verii ar fi: ceaiuri usor indulcite sau neindulcite, preferabil de menta, soc, musetel, sunatoare, urzici, ceai verde sau negru.

3. Expunere la soare
Soarele este benefic pentru sanatate. Organismul nostru sintetizeaza vitamina D in prezenta razelor soarelui, ceea ce inseamna ca, impreuna cu un aport adecvat de minerale si vitamine, pielea si oasele noastre sunt sanatoase. in plus, cei mai multi dintre noi ne relaxam la plaja sau ne simtim mai fericiti cand afara este vreme frumoasa, este insorit. Insa trebuie sa ne expunem cu moderatie la soare, trebuie sa ne protejam , deoarece razele soarelui ne pot afecta vederea si pielea daca nu ne protejam cu ochelari si creme cu filtru UVA si UVB. E recomandat sa evitam expunerea la soare intre orele 11.00 – 17.00.

4. Insolatie
Este o urgenta medicala, foarte grava, mai ales in cazul persoanelor din categoriile de risc si anume: copii, bolnavi cronici, gravide si batrani. Trebuie sa ne prezentam de urgenta la medic daca in urma expunerii la soare simtim oboseala, slabiciune, dureri de cap, stari de ameteala, greata/ senzatie de voma si, in ciuda temperaturii ridicate, tegumente palide, reci si umede. Acestea sunt primele semne ca organismul a pierdut controlul in incercarea de a face fata caldurii extreme. Daca nu luam imediat masuri, atunci simptomele se pot agrava, persoana care a facut insolatie devine confuza sau chiar incepe sa delireze, isi poate pierde cunostinta mai mult de 1 minut, poate manifesta convulsii, tahicardie (cresterea ritmului batailor inimii), se accentueaza durerile de cap, apar varsaturile si diareea (care contribuie la deshidratare), pielea i se inroseste, este fierbinte si devine uscata sau transpira in exces, iar temperatura corpului creste peste 39oC.

5. Creme de protectie
In general, reclamele ne indeamna sa ne uitam la un singur parametru – factorul de protectie solara (Sun Protection Factor=SPF), sugerand ca valori mari ale SPF asigura cea mai buna protectie. Acest lucru este partial adevarat, pentru ca gradul de protectie creste liniar cu cresterea SPF-ului numai pana la un SPF=30. Fotoprotectoare cu SPF-uri mai mari de 30 ofera o extrem de mica protectie suplimentara fata de unul cu SPF 30, aceasta valoare fiind suficienta in aproape toate cazurile. Mai importanta decat goana dupa un SPF cat mai mare este sa ne convingem daca preparatul fotoprotector filtreaza in egala masura ultravioletele B (UV-B) si ultravioletele A (UV-A). Gradul de filtrare al UVB este indicat de SPF, dar filtrarea UV-A nu este “inclusa” in valoarea SPF. Fotoprotectoarele care filtreaza UV-A sunt marcate ca atare si poarta un marcaj specific atestand protectia fata de UV-A. Filtrarea UV-A este foarte importanta pentru ca UV-A inrosesc mai putin pielea si din acest motiv trec mai putin observate, in schimb penetreaza mai adanc si sunt mai implicate in procesul de carcinogeneza.

6. Aer conditionat
Daca aveti aer conditionat, reglati aparatul astfel incat temperatura sa fie cu 5 grade mai mica decat temperatura ambientala. Ventilatoarele nu trebuie folosite daca temperatura aerului depaseste 32 grade Celsius.

7. Activitati in aer liber
Evitati pe timpul zilei activitatile in exterior care necesita un consum mare de energie (sport, gradinarit, etc); este de preferat sa faceti aceste lucruri dimineata devreme sau la apusul soarelui. O atentie deosebita ar trebui acordata tipului de imbracaminte – e bine sa purtam haine comode, de culoare deschisa, preferabil din materiale naturale.

8. Vizita la dermatolog
Recomandam persoanelor care prezinta numeroase "alunite" un consult dermatologic inainte de expunerea prelungita la soare. Doar dermatologul este in masura sa precizeze daca nevii respectivi sunt complet benigni si nu au potential evolutiv sau daca, dimpotriva, trebuie urmariti la intervale scurte de timp sau excizati. Controlul acestor nevi prin examen clinic si dermatoscopic este o manevra simpla, neinvaziva, lipsita de riscuri si ne poate oferi linistea unei vacante fara griji.

9. Toxiinfectia alimentara – una dintre afectiunile specifice sezonului cald
La adulti, dar mai ales la copii, infecţiile gastrice pot sa aiba o evoluţie foarte rapida, cu consecinţe grave, deoarece cu cat varsta copilului este mai mica, cu atat riscul deshidratarii este mai mare; de aceea trebuie intervenit imediat, hidratarea, stoparea varsaturilor si scaderea temperaturii fiind prioritare. In mod obisnuit, sunt doua simptome dominante si anume greaţa si varsaturile, dar destul de frecvent acestora li se asociaza febra, cefaleea, inapetenţa (lipsa poftei de mancare). Pentru evitarea toxiinfectiilor alimentare se recomanda spalarea mainilor cu apa si sapun inainte de prepararea mancarurilor, dupa utilizarea toaletelor sau ori de cate ori este nevoie, spalarea cu atentie a fructelor si legumelor consumate, fierberea laptelui, protejarea termica a alimentelor, verificarea termenelor de valabilitate pentru toate produsele pe care le cumparam. Atentie la modul de procurare si consum al inghetatei! Scaldatul in locuri neamenajate sau insalubre care pot fi sursa a numeroase afectiuni specifice sezonului cald, este de evitat.

10. Categorii de risc
Expunerea la soare trebuie sa fie foarte limitata si atent supavegheata in cazul persoanelor din categoriile de risc, mai ales gravide si copii. In cazul gravidelor, cresterea temperaturii corpului doar cu 1-2 grade si deshidratarea genereaza un stres nedorit fatului, insolatia punand in pericol viata amandurora. In cazul copiilor, trebuie sa tinem cont ca organismul lor nu are aceeasi capacitate de adaptare la mediu ca al unui adult. Parintii trebuie sa fie foarte responsabili deoarece insolatia la copii este foarte frecventa si foarte grava, starea acestora trecand mult mai rapid de la simptomele usoare la simptomele cu complicatii severe. Evitati deplasarile pe distante lungi in mijloace de transport care nu sunt dotate cu instalatii corespunzatoare de climatizare, mai ales atunci cand sunteti impreuna cu copiii; in niciun caz nu ii lasati pe cei mici in interiorul vehiculelor parcate la soare. Bolnavii cronici sunt de asemenea o categorie cu risc importanta. Pentru acestia, se recomanda evitarea deplasarii afara din locuinta in orele de risc (11.00 – 17.00), atentie sporita la aportul de lichide pe tot parcursul zilei pentru a evita deshidratarea, regim alimentar echilibrat si administrarea tratamentelor pentru afectiunile cronice. Orice alte recomandari primite de la medicul curant trebuie urmate intocmai; aparitia unor simptome noi (palpitatii, dureri in piept, pusee de tensiune arteriala) sau agravarea unor simptome mai vechi trebuie sa determine prezentarea la medic.

  • o doza de iaurt produce aceeasi hidratare ca si un pahar de apa;
  • aveti grija de persoanele dependente de voi (copii, varstnici, persoane cu dizabilitati) oferindu-le in mod regulat lichide, chiar daca nu vi le solicita;

 

Recomandari pentru situatiile de cod rosu:

  • Reduceti deplasarile la cele esentiale
  • Nu va deplasati intre orele 11.00 - 17.00
  • Consumati lichide intre 2 - 4 litri /zi
  • Nu consumati alcool
  • Daca faceti tratamente pentru afectiuni cronice, luati-va medicamentele in mod regulat, cu multa apa.
  • Nu scoateti copiii sub 3 ani afara decat inainte de ora 9 dimineata si dupa ora 20.00
  • Evitati mancarurile grele si mesele copioase

MEDICII NOSTRI VA STAU LA DISPOZITIE

Pentru programari si informatii suplimentare, va rugam sa ne contactati – 021/9607 sau programari@medsana.ro.