Quick Access
Noutăți
9 lucruri de evitat când ești însărcinată

Când afli că eși însărcinată, începi să devii atentă la tot felul de informații și să auzi tot felul de îndemnuri și sfaturi, dintre care unele te pot speria mai mult, altele mai puțin. Orice ai auzi, important este să nu intri în panică; întreabă-ți medicul, cea mai competentă și de încredere sursă și bucură-te din plin de perioada care urmează. Sarcina este o călătorie minunată, dar și o schimbare; trebuie doar să ai mai multă grijă de ține și să ții cont de următoarele 9 NU-uri.

1. NU fuma, nici activ, nici pasiv

Pe lângă faptul că fumatul îți face rău (deoarece fumul de țigară conține peste 4.000 de substanțe nocive), în plus, în timpul sarcinii, fumatul afectează circulația și dezvoltarea fătului (provoacă îngustarea vaselor de sânge și reduce cantitatea de oxigen care ajunge la placentă și respectiv la făt). Există studii care demonstrează că nou-născuții mamelor fumătoare cântăresc în medie cu 200 de grame mai puțin decât cei ai mamelor nefumătoare, iar copiii subponderali sunt mai predispuși la boli și infecții. De aceea, spune-i medicului că ești fumătoare, renunță la fumat când afli că ești însărcinată și nu stă în fumul de țigară al altora.

2. NU consuma alcool

Deși băuturile alcoolice mai slabe (vinul, berea) în cantități mici sau moderate, nu au consecințe asupra sănătății tale chiar dacă aștepți un copil, este mai bine să le eviți în sarcină. Alcoolul trece prin placentă și este foarte probabil să afecteze dezvoltarea fătului; în plus, dacă ai alte probleme de sănătate (de exemplu, trombofilie, hipertensiune), renunță la alcool. Iar dacă ingerezi mai mult de 42 de grame de alcool pur pe zi (adică aproximativ patru pahare de vin sau bere), copilul tău se poate naște subponderal sau să aibă sindromul alcoolic fetal (Fetal Alcohol Syndrome - FAS), care provoacă anomalii funcționale și anatomice ale unor organe ale fătului, având că rezultat afectarea vederii, auzului și chiar afectare neurologică.
Deci, evită complet alcoolul în primul trimestru, apoi consumă-l ocazional, dacă este necesar.

3. NU lua medicamente, decât dacă își sunt prescrise de medicul tău

Cele mai multe medicamente sunt interzise sau nerecomandate în timpul sarcinii. Substanțele pot trece prin placentă în sângele fătului, cu efecte foarte grave. Nu luați medicamente cu sau fără rețetă, vitamine, suplimente sau remedii de niciun fel decât dacă vă sunt recomandate de medicul ginecolog care vă urmărește sarcina; iar dacă vi le recomandă un medic de altă specialitate, verificați înainte cu ginecologul că să vă asigurați că e totul în ordine.

4. NU consuma cafea, ceai, băuturi energizante

Cafeina, consumată cu moderație de o persoană sănătoasă (320mg/zi de cafeină), nu are efecte adverse. O găsim în cafea, ceaiul negru și verde, unele răcoritoare și energizante. Dar în timpul sarcinii, dacă aveți arsuri epigastrice – senzație de arsură în capul pieptului (una dintre cele mai întâlnite neplăceri ale sarcinii), consumul de cafea s-ar putea să înrăutățească disconfortul; în plus, îți poate provoca tahicardie și creșterea tensiunii arteriale, care nu sunt dorite în sarcină. Iar dacă ești o mare băutoare de cafea, să știi că există studii care au demonstrat că poate duce inclusiv la pierderea sarcinii.

5. NU mânca brânzeturi cu mucegai și nepasteurizate

Lactatele, în general, aduc beneficii substanțiale dacă sunt consumate în fiecare zi. Ai grijă la produsele lactate nepasteurizate deoarece pot transmite germeni foarte periculoși pentru mama și copil (precum listeria care poate provoca avort sau decesul fătului sau alți germeni care cauzează enterocolite care sunt mai greu de tratat în timpul sarcinii). Alegeți cu grijă produsele lactate și cele care conțin lapte (creme, înghețată), să fie din lapte pasteurizat, iar dacă nu puteți renunța la brânzeturile cu mucegai, gățiți-le la temperatură înalta ca să distrugeți bacteriile.

6. NU mânca legume sau fructe nespălate

În primul rând, asigură-te că sunt din surse autorizate (sunt producători care folosesc mai multe îngrășăminte decât ar trebui) și că au fost transportate și depozitate corespunzător. Nu gusta fructele și legumele oricât de poftă ți-ar fi înainte de a le spală bine cu apă din belșug. Pământul sau praful de pe legume și fructe pot să fie contaminate cu toxoplasmă, un parazit care provoacă infecția toxoplasmoză care poate provoca avortul sau poate afecta dezvoltarea normală a fătului (se poate naște subdezvoltat, dar și cu hidrocefalie, epilepsie sau surzenie).

7. NU mânca ouă sau carne decât foarte bine preparate

Ouăle și carnea pot fi contaminate cu ușurință de diverse bacterii sau paraziți, de aceea trebuie cumpărate din surse sigure, depozitate, transportate și manipulate corect, dar mai ales bine gătite. Salmonela, o bacterie care provoacă o intoxicație alimentară cu simptome foarte neplăcute pentu femeia însărcinată, se găsește în ouăle crude sau în cele care nu au fost gătite corect, deci evitați maioneza sau cremele/prăjiturile cu ouă crude. Carnea poate să fie contaminată cu toxocara, de aceea este bine să nu mâncați mezeluri crud-uscate, carne sau produse din carne crudă, ci doar carne foarte bine preparată termic.

8. Peștele gras NU este recomandat

De ce? Pentru că peștele gras conține mercur, care, în cantități mari poate afecta dezvoltarea sistemului nervos al copilului. Peștele este un aliment foarte recomandat în timpul sarcinii, însă optați pentru peștele bine gătit, mai slab și nu în fiecare zi. În conformitate cu Consiliul European privind Alimentația (EUFIC), femeile gravide că și cele care alăptează este bine să evite consumul de pești răpitori mari (precum peștele spadă, rechinul), fiindcă aceștia conțin cantități mari de mercur.

9. Spune NU zahărului

Dulciurile nu sunt recomandate în timpul sarcinii. Oricum există riscul de diabet gestational (adică specific sarcinii), mai bine îți iei glucidele din alte surse (precum fructele) decât din dulciurile concentrate.

După atâtea NU-uri, iată și câteva sfaturi despre ce poți face că să te bucuri la maximum de această perioadă:

- Fii activă – vorbește cu medicul tău să îți spună dacă îți contraindică să faci mișcare sau ce mișcări nu ai voie să faci în funcție de trimestrul de sarcină. Faptul că îți ții mușchii antrenați nu face decât să te ajute să treci mai ușor peste ultimul trimestru de sarcină când vei lua mai mult și mai rapid în greutate și, mai mult, să revii rapid la silueta dinaintea sarcinii.
- Ia doza zilnică de acid folic (se recomandă suplimentarea cu 0,4 mg de acid folic din momentul în care îți programezi să rămâi însărcinată și cel puțin în primele douăsprezece săptămâni de sarcină - când se dezvoltă sistemul nervos al fătului).
- Alege un stil de viață echilibrat cu o alimentație sănătoasă, bogată în proteine (carne, ouă, brânză), acizii grași omega 3 (peste), fructe și legume și renunță la dulciurile concentrate.
- Odihnește-te, lasă stresul deoparte, bucură-te de această perioadă. Încearcă să dormi 8 ore pe noapte și ia-ți câteva pauze în timpul zilei că să faci mișcare, să nu stai prea mult pe scaun.
- Respectă calendarul de consultații recomandat de medicul tău, nu uita nicio vizită, respectă tratamentul recomandat și sună-ți medicul atunci când ai o problemă.
- Vorbește cu medicul dacă ai neclarități, întrebări, temeri legate de sarcină, investigațiile medicale, tratament, naștere sau recuperarea ta postpartum.
 

Material realizat cu sprijinul Doamnei Doctor Anca Popa, medic primar obstetrică - ginecologie, Centrul Medical Medsana.